FANDOM

När man reser från Korphamn till [http:// Aglar Mor] finns det få om ens några byar att rasta på, de har dessutom sällan sovplatser de kan eller ens vill hyra

ut till främlingar. Bäst är det alltid att söka sig till Rotvältan - krogen som ligger mitt i den djupa skogen, just så att man vet att man har halvlängs kvar till sitt slutmål.

Här kan du sova, äta eller bara byta ut hästen till någon mer utvilad om du har nyheter viktiga nog att du måste fortsätta ritten, eller är det kanske så att livhanken hänger på det?

Den gamla krogen är sliten och i behov av renovering men istället så lappas den ständigt bara ihop för att hålla något år till. Så länge där finns väggar, tak och golv så finns det väl inget att gnälla över?

Krogen drivs av Iephtae, en luggsliten halvalv som sett sina bästa dagar för mer än länge sedan. Han är skallig på huvudet med en axellång krona av stripigt hår, saknar några tänder, ena ögat och en bit av det högra örat. Han är dessutom krumryggad  och därför bara runt en och sextio, rosslar och hostar som om han när som helst ska trilla av pinnen men har ändå hållit ut alla dessa år.

Pigor kommer och går, ingen tenderar att stanna där särskilt länge.

Det finns inte sängar eller britsar, istället hyr man en hängkoj på övervåningen som är full utav pelare med krokar så man kan lätt ackommodera allt från en till femtio gäster. Mer än så och man får sova ute i stallet. Det görs inga undantag, antingen sover man där eller så slår man läger någon annanstans. Iephtae har visserligen en säng, men hur desperat måste man inte vara för att dela den med honom? Dessutom sägs det att den gamle har en förkärlek för korpulenta kvinnor.

Man kan beställa stort sett all sorts alkohol men maträtterna är begränsade: antingen äter du det eller så låter du bli.

Priser: Edit

Hängkoj för natten (filt och kudde)  2 järnmynt (3 järnmynt)
Frukost (Blodpudding, skarp ost, dadlar, hirsgröt, syrlig ostmassa) 15 kopparmynt
Lunch (Lammstuvning, kokade gåsägg, grönkål, dadlar) 20 kopparmynt
Middag (Fläsklever, bondbönor, kokt potatis, köttfärspaj) 1 järnmynt
Snacks (Ost, äpple, nötbröd) 10 kopparmynt

Hjärtligt välkommen!